Ruim 4500 zorgaanbieders aangesloten
Bij het branche-instituut stichting Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen (SCAG) zijn ruim 4500 zorgaanbieders aangesloten. Hierdoor zijn zij automatisch bij ons geregistreerd en voldoen zij aan de eisen die de Wkkgz stelt over aansluiting bij een erkende geschilleninstantie.
De twee behandelde zaken in 2017 werden allebei opgelost met een uitspraak. Bij 1 uitspraak werd de cliënt niet ontvankelijk verklaard, omdat het onderwerp niet onder het werkterrein van de commissie viel. In de andere uitspraak kreeg de cliënt gelijk. De zorgaanbieder had een resultaat van de behandeling beloofd. Dit leidde tot een schadevergoeding van 2.500 euro.

De cliënt kreeg een schadevergoeding van 2.500 euro

Het branche-instituut Stichting Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen (SCAG) richtte samen met de Consumentenbond de Geschillencommissie Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen op. Deze commissie is er, omdat in de Wkkgz staat dat er onafhankelijke geschillencommissies moeten zijn en het branche-instituut graag namens zorgaanbieders werkt aan kwaliteit in de zorg. Het CIBG erkende de commissie. Onderwerp van geschil in 2017 was dat de zorgaanbieders geen zorgvuldige zorg aanboden. Geschillen kunnen ook gaan over schade ontstaan door de behandeling, hoe de zorgverlener met de cliënt omging en vermiste eigendommen.

Hier vindt u het overzicht van de uitspraken van de geschillencommissie